Tietoa mainostajalle ›

Muina sijaistisseinä

11.2.2015

Yhteistyössä Blogirinki Media ja  Ainu  &  BabyBjörn Pidän imettämisestä paljon. Olen hurjan kiitollinen, että pystyn tuottamaan v...

Yhteistyössä Blogirinki Media ja Ainu & BabyBjörn

Pidän imettämisestä paljon. Olen hurjan kiitollinen, että pystyn tuottamaan vauvalleni ravintoa ja vauvani pystyy imemään ravintonsa minusta. Aina imetys ei ole mahdollista ja sen kokeneena osaan todella arvostaa, kun imetys sitten onnistuukin hyvin. Olen kiitollinen sen helppoudesta ja luonnollisuudesta. Rintamaito on aina sopivan lämpöistä ja aina valmista, ilman pullojen pesemisiä ja muita työläitä säätöjä.

Vaikka imetys on onnistuessaan helppoa pulloruokintaan verrattuna ja vaikka se on ihanaa läheisyysaikaa vauvan kanssa, se on silti hyvin sitovaa. Äiti saa olla vuorokauden ympäri käytettävissä, koska vauva tarvitsee maitonsa. Kuukauden ikäisen vauvan kanssa ei ole muodostunut vielä sellaista rytmiä, että osaisi ennustaa, milloin vauva aikoo pitää tauon imemisessä. Eli suomeksi: milloin äidillä olisi vapaahetki tissihommista.


No aivan kamalasti en ole vielä kuukauden aikana kaivannut varsinaista vapaa-aikaa, mutta pari kertaa on tullut vastaan ihan käytännön tilanne, jossa minun on pitänyt piipahtaa tunniksi-pariksi pois kotoa ilman vauvaa.

Imetyksen alkutaipaleella tupataan aina ohjeistamaan, ettei vauvan maidontilausta kannattaisi sotkea tuteilla, tuttipulloilla, pumppaamisilla ja muilla, ja että vauvoille voi olla hämmentävää oppia ensin yksi imutyyli rinnalla ja toinen pullolla. Siksi minua vähän mietitytti pumpata maitoa ja antaa isi-ihmisen syöttää sitä poissaollessani pullosta vauvalle. Uskaltauduin kuitenkin, koska maidontuotanto lähti niin hyvin käyntiin, eikä imettämisongelmia ole ollut missään kohtaa.


Asiaa helpotti Blogiringin kautta tullut Ainun kampanja, jossa tuoreet vauvaperheet saivat testiin imetystä tukevia tuotteita. Luonnollista imua mukaileva sähkökäyttöinen rintapumppu ja minulle täysin uusi tuttavuus, rintamaidolle suunniteltu tuttipullo, toimivat hyvänä rohkaisuna uskaltautumiselleni. 

Varsinkin rintaruokintaa tukeva tuttipullo auttoi minua luottamaan, etten sekoita täysin imetyssysteemiämme: Alman syöttöratkaisulla vauva voi vaihtaa rinnalta pulloon ja pullolta rinnalle, ilman, että vauvan tarvitsee opetella eri imutyylejä. Alman pullosta vauva voi imeä omalla ainutlaatuisella imutyylillään, hengitystaukoineen päivineen. Se on rinnasta seuraavaksi luonnollisin syöttöratkaisu.


No miten se sitten meidän vauvalla meni? 

Alun ihmetyksen jälkeen vauva osasi kuin osasikin imeä maitonsa pullosta. Koska tissi on tissi ja pullo on aina pullo – olipa se tehty kuinka luonnollisuutta jäljitteleväksi vaan –, olin aika varma, että isiparka joutuu käymään pitkän väsytystaistelun, ennen kuin vauva suostuu syömään pullosta. 

Mutta ei! Oli mennyt yllättävän helposti! Ja niin äiti sai huonosta imetysasennosta jumittuneet hartiansa rauhassa hierojalla auki. Ei tullut soittoa kotiin kesken kaiken. Hurraa! 

Imetykseen pullokokeilu ei vaikuttanut lainkaan. Oikea imuote löytyi pulloseikkailun jälkeenkin.


Äidin vapaa-aika ole ainoa syy, miksi on kivaa, että isäkin pystyy välillä ruokkimaan vauvaa. Monet isi-ihmisetkin kaipaavat varmuutta vauvanhoitotaidoistaan ja haluavat olla hyödyksi vauva-arjessa. Ruokkiminen on aika iso osa vauvanhoitoa. 


***

Ainun imetystä tukevien tuotteiden lisäksi Ainulla palvelevat Ainu-neuvojat, jotka ovat terveydenhoitajia. Vaikka meillä onnistui pumppaamiset ja pullosyötöt heti, Ainu-neuvojat olisivat olleet puhelinsoiton päässä, mikäli apuja oltaisiin kaivattu. Ainu-neuvojien Facebook-sivut löydät täältä.

Muita imetystä ja pumppaamista avittavia välineitä voit kurkata täältä! Ainukerhoon pääset täältä!

Yhteistyössä Ainu ja BabyBjörn


You Might Also Like

16 kommenttia

  1. Mulle tuli uutena tietona tuolta facebookin imetystukiryhmästä se, että vauvaa kannattaisi ruokkia pullostakin samalla lailla kuin imettäessä eli terminä tahdistettu pulloruokinta. Kannattaa lukaista joko netistä tai sitten tuolta imetystukiryhmästä. Tuolla varmistetaan, että vauva ei ala vieroksua tissiä, josta heruu erilailla kuin pullosta! Itse en oo siis päässyt tuota vielä testaamaan, vaan vasta sitten tämän syntyessä ajattelin kokeilla, jos pullolle on tarvetta :) Että kaikkea sitä näemmä oppii uutena kolmannenkin lapsen kohdalla :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo, se juuri tuossa pullossa on ideana, että se mahdollistaa vauvan luontaisen imurytmin.

      Haha, ei liity asiaan sinänsä, mutta mua nauratti, kun aloin googlettaa tuota tahdistettua pulloruokintaa, niin Google tarjosi "tahdistettu konekivääri" :D Joo, just sitähän hain.

      Poista
    2. Ei voi olla totta, melkeen sama asia! :D

      Poista
  2. Mä oon kokenut aika stressaavaksi ja välillä tuntuu, että äideille luodaan liikaa paineita imetykseen just noilla ei saa pumpata, ei tuttia, ei pulloa -ohjeilla. Meillä nyt kaks viikkoa vanha poika, oon pumpannu, kun maitoa nousi niin paljon eikä vauva saanut imuotetta kovista tisseistä. Oon antanu tuttia kun en ite jaksa olla vaan lullutettavana, unen tuloa odotellessa.Ollaan annettu kerran pullostakin, kun poika ei saanut kovista tisseistä syötyä. Ja edelleen syö tyytyväisenä ja imuote löytyy tissistäkin. Koin imetyksestä vouhottamisen jo odotusaikana ahistavana. Eikö imetyksen pitäis olla maailman luonnollisin tapa ruokkia lasta?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Oon kuullut paljon, että ihmiset on ihan huoletta pumppailleet ja kaikkea, eikä se ole vaikuttanut mihinkään. Ja sitten taas, että pumppailulla onkin tullut lisänneeksi vaikka suihkutissiongelmaa. Mutta tosiaan tuohon koviin tisseihin synnärilläkin sanottiin, että pumppaa vähän alta pois, niin vauva saa otteen paremmin. Kaikki on niin yksilöllistä.

      Mä luulen, että jos kaikki menee ihan hyvin ja imetys starttaa hyvin, niin ohjeista ei niin tarvitse pilkun tarkkaan noudattaa. Mutta jos taas on muutenkin hankaluuksia, niin sitten voi olla tärkeää, ettei imuhommia sotketa. Jokainenhan löytää oman systeeminsä ja ohjeet on tietysti aika yksiulotteisia, koska.. noh, koska kaikki on niin yksilöllisiä! :) Pääasia on juuri, että imetys olisi sekä lapselle että äidille kivaa! <3

      Mäki oon muuten yrittänyt antaa tuttia, mutta toistaiseksi ei ole onnistunut. Ajattelin, että jos tutti sotkee jotain, niin lopetetaan sitten käyttö. No, eipä oo sotkenut, kun ei oo juurikaan suostunut tuttiin! :D

      Poista
  3. Oi, kuulostaa mahtavalta toi Ainun uusi systeemi! Mä ainakin ahdistuin imetysaikana kaikesta vouhotuksesta ja ulkoa tulevista paineista=ihmisten kommenteista, kun kerroin, että ollaan koitettu antaa lapselle pulloa. Paskaäiti fiilikset jäi pitkäksi aikaa. Meillä tyttö oppi 6kk iässä syömään pullosta. Kiinni olin hänessä siihen saakka 24h/vrk. Toivottavasti joskus toisen lapsen kohdalla pulloruokintakin onnistuisi yhtä sujuvasti kuin imetys sujui. T. Tiinahema

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mähän en muulla ole voinut esikoistani ruokkiakaan, kuin pullolla, koska hän ei pystynyt imemään rintaa. Muakin ahdisti aluksi, että tuomitaanko mut ihan paskaäidiksi, kun en imetä. Koin pienen kriisin itseni kanssa siitä, kun en voinutkaan olla imettävä äiti. Eli tiiän nuo fiilikset! <3

      Poista
  4. Nyt kävi niin, että haastoin sinut blogissani. Täältä löydät tarkempaa tietoa. :)

    VastaaPoista
  5. Onnellisia ovat ne, joiden lapselle pullo kelpaa! Meidän kolmesta yksikään ei ole pulloa huolinut yrityksistä huolimatta. On kokeiltu eri pulloja ja eri syöttäjiä (isältä joskus pari kertaa kelpasi mutta vasta kun nälkä oli huutava (kirjaimellisesti) mutta muilta ei ja ei jos äiti oli vähänkään lähettyvillä). Vuoden jaksoin olla saatavilla, sitten riitti. Vaikka nautin imetyksestä ja yhteisistä hetkistä vauvan kanssa, koin lopulta että kaikki vain haluavat minulta jotain. Aikansa kutakin siis.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No vuosi on kyllä jo hatunnoston paikka! Siis että olet ollut 24/7 siinä. Se on tosi sitovaa hommaa ja siks just on mahtavaa, jos isikin pystyisi ruokkimaan. Harmi ettei teillä se onnistunut. Nää on niin yksilöllisiä juttuja. Meillähän esikoinen taas ei ole koskaan saanut tissiä, koska ei pystynyt sitä imemään, eli pullopentuna on ollut kokonaan.

      Poista
    2. En sentään ollut 24/7 saatavilla, töissäkin kävin jo viimeiset kuukaudet :-) Siltikin ehti aamu, päivällis ja iltamaidot tarjota ja vaihtelevan määrän yösyöpöttelyä. Vaikkei pulloruokinta meillä sujunut, pumppailusta on kokemusta kun olen maitoa luovuttanut eikä se sinällään imetysrytmiä sotkenut. Haastehan syntyy siitä, jos kysyntä vaihtelee kovasti päivittäin. Jatkuvaan yli/vajaatuotantoon on helpompi sopeutua.
      Kai se pulloruokinta olisi pitänyt aloittaa hyvin pienestä ja säännöllisesti. Silloin ihan alussa en vain kaivannutkaan pois kotoa ja tuntui hullulta tarjoa pulloa kun olin saatavilla. Myöhemmin (n 3kk jälkeen) ei sitten enää kelvannutkaan. Sikäli harmittaa, että lapsista kasvoi todella riippuvaisia äidistään ja isä jäi kakkosrooliin, mihin tietysti vaikutti myös runsas poissaolo työn vuoksi. Ihanalta vaikuttaa vauva-arkenne!

      Poista
  6. Meillakin on taalla kuukauden ikainen pieni tyttonen! Mielenkiintoinen tuo rintaruokintaa tukeva tuttipullo...meillakin tarkoitus aloittaa pian pienimuotoinen maidon pumppaaminen. Toivotaan etta onnistuu yhta hyvin kun meidan esikoisen kanssa. Minulle itselleni imetys tuntuu tarkealta, mutta olen samalla kokenut etta on hyva jos vauva huolii pullonkin. Isa odottaa kovasti myos etta paasee syottamaan uutta tulokastamme. Itse monesti mietin, etta jos minulle vaikka sattuisi jotakin, joutuisin vaikka sairaalaan pidemmaksi aikaa, niin vauvasta huolehtiminen on helpompaa jos vauva huolii pullon, eika hirveaa draamaa sen suhteen tule. Olen monesti miettinyt suomalaisten aitien paineita imetyksen suhteen, ja se usein tuntuu kohtuuttomalta heita kohtaan joilta se ei jostain syysta onnistu tai jos ei sita muuten halua. Asumme ulkomailla ja taalla painvastoin pulloruokinta aidinmaidon korvikkeella on se normi. Sairaalassakin sanoessani pyrkivani taysimetykseen kuten esikoisen kohdalla, minua melkein kohdeltiin kun kansallissankaria konsanaan, hih! Mukavia hetkia teille ja onnea viela pienesta tulokkaasta! /Laura

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Heippa Laura, ja kiitos paljon! <3

      Se on varmasti totta, että eri maissa suhtaudutaan erilailla rintaruokintaan. Mä olen kokenut molemmat: sen kun ei voi imettää ja kun voi. Eli olen kokenut myös ne suhtautumiset ja mun täytyy kyllä todeta, että mun kohdalle ei onnekseni ole tullut suuntaan eikä toiseen arvostelua tai odotuksia. Neuvolassakin olllaan oltu tosi neutraaleita. Kaikki huonot fiilikset, mitä mulla on ollut vaikka siitä, kun en voinut imettää esikoista, oli mun omassa päässä. Siis että kuvittelin, että kaikki nyt varmaan tuomitsee, vaikka oikeasti kukaan ei koskaan sanonut tai osoittanut mitään sellaista. :)
      Mutta varmasti moni on kohdannut jotain ikävää asennoistumista, koska niin moni tuskailee niistä asioista. Äidit saattavat olla ankaria toisilleen, mutta myös itselleen.

      Poista
  7. Hyvä valinta, mä ostin saman pumpun 2011. Tuolla se odottaa kaapissa taas käyttöä ja kesää. Paitsi mietin, kun monesti maitoa herui niin paineella että sitä meni tuonne letkuunkin- että hajoaakohan se. Olen lehmälle sukua, ammuu-uuu-uu..

    VastaaPoista

Hae

 

 

Ruokablogien kärki