Ajatuksiani Gilmoren tytöistä

28.7.2016

Ei liene sattumaa, että hetki ennen kuin Gilmoren tyttöjen paluusta tv-ruutuihin kerrottiin , Netflixiin paukahti kaikki aiemmat tuotantokau...

Ei liene sattumaa, että hetki ennen kuin Gilmoren tyttöjen paluusta tv-ruutuihin kerrottiin, Netflixiin paukahti kaikki aiemmat tuotantokaudet. Olen kuullut Gilmoren tytöt mainittavat useasti ja aina yhtä ylistävästi: Hauskaa, näppärää ja nopeaa dialogia.

Sarja on alkanut jo vuonna 2000, mutta minä olen onnistunut sen aina jotenkin väistämään. En ollut koskaan katsonut yhtään jaksoa.

Ennen kuin nyt, kun aloitin sarjan katsomisen alusta.

Heti ensimmäisenä silmiini pisti alkutekstit. Vaikka olen tosi nössö itsekin, en ehkä kestänyt alkutekstien nössöyttä. Jotenkin aivan liian onnellinen sunnuntaisarjameininki. Sellainen, että sitä on turvallista katsoa krapulassa peiton alla. Jotain, jota ei tarvitse pelätä ja kaikki ovat sopivan onnellisia.

En tiedä minä päivänä Gilmoren tyttöjä on esitetty, mutta vahva veikkaukseni on sunnuntai. Niin sen on täytynyt olla.

Seuraavaksi järkytyin siitä, että Gilmoren tytöt ovatkin äiti ja tytär, eikä jokin hupaisa sisarusjoukko. Olin aina kuvitellut sen niin. Kun pilottijaksossa Lorelai kertoi häntä iskeneelle klopille odottavansa tytärtään kahvilaan, luulin hänen vitsailleen.

Koko sarjalta lähti sekin hentoinen pohja, jonka olin sille keinotekoisesti luonut. Oli aloitettava täysin tyhjästä.

Lorelai ja Rory (eli Lorelai). Äiti ja tytär. Okei, näillä mennään.



Täytyy sanoa, että olisin todella halunnut nähdä tämän sarjan jo silloin, kun se alkoi. Silloin, kun itse olin juuri ja juuri 18. Uskon, että dialogi olisi kolissut minuun täysin, mutta nyt... Nyt vähän tökkii.

Haluaisin tykätä tosi, tosi paljon, mutta kaikki on liian söpöä. Ei tarpeeksi sarkastista, vähän muka-nasevaa, liian lällyä, jotenkin naiivia.

Kunnes Lorelain äiti astuu kuvaan.

Jotain niin hapanta. Lakonista, juuri sopivan piikikästä. Nauran ensimmäisen kerran.

Siitä ryhdistäytyneenä jatkan sarjan katselua. Alan lämmetä.

Dialogi on jo mieluisampaa, vaikka se paikoin edelleen söpöstelee kovasti. Nyt häiritsee enää vain Lorelain maneerit, hentoinen neuroottisuus, ysärit meikit ja voi herran jumala aikuinen ihminen: ne saparot!

Mutta sitten taas. Se oli 2000-lukua. Itsekin pidin saparoita. Ja niitä hiton valkoisia rajauksia. Huh.

Olen katsonut jo tusinan jaksoja. Eläydyn.

Tahdon rakastaa Lorelain miesystävää, Roryn opettajaa, Max Medinaa. Voi ei, miksei se Lorelai nyt vaan ala sitä. Voi, kun se on ihana.

Ai, mutta se Luke, kahvilanpitäjä, sehän on aivan lätkässä Lorelaihin! Eikä, voi kun sekin on ihana. Ja nyyh, vähänkö ihana se Rorynkin poikaystävä Dean. Kai ne on koko seitsemän kautta yhdessä, onhan?

Huomaan ajattelevani sarjaa muutoinkin kuin sitä katsoessani. Iltaisin tahdon vain sänkyyni läppärini kanssa ja sukeltaa Stars Hollow'n lempeään maailmaan. Pikkukaupunkiin, jossa on aikaa taistella juhlapäivän koristeista ja jossa mitään kissan kuolemaa pahempaa ei koskaan tapahdu. (Eihän?)

Juuri sopivaa iltaviihdettä herkälle sielulleni. Siihen on just hyvä nukahtaa.

Kuulin eilen Gilmoren tosifanilta, että homma vaan paranee seuraaville kausille mentäessä. Dialogi napakoituu ja Lorelain miehet vaan kuumenee. Voisiko olla parempaa? Muistakin hahmoista alkaa enemmän ja enemmän saada irti ja koko pikkukylän henki alkaa avautua paremmin.

En malta odottaa.

Olen koukussa.

You Might Also Like

26 comments

  1. Tämä on ihana sarja! Aina uusia juonenkäänteitä. ❤️ Täydellinen viihde sadepäiviin tai iltaan kun on saanut lapset jo nukkuu.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mää niin oon jo jääny koukkuun. Ja niin ootan joka päivä iltaa, et pääsee pötköttää ja katsoo tätä!

      Poista
  2. Siis parempi myöhään kuin....

    VastaaPoista
  3. Voi ristus mikä sattuma, aloitin itse myös ko. sarjan katsomisen varmaan toissapäivänä! Ekat jaksot tosiaan tökkii aika pahasti, mutta kyllä se paranee. Paljon.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Eikä! Paranee onneks. Nyt oon visiin kattonu 14 jaksoa ja nyt toimii jo hyvin!

      Poista
  4. Hahaa se muuten tuli aina sunnuntaisin :D Ja tää oli niiiiiin krapulamatskua. Mulla on järjetön joukko miespuolisia kavereitakin joidenka mielestä tää on paras sarja ikinä. En olisi ikinä uskonut että sanoisin kesällä näin mutta tulis jo marraskuu!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Noni! Se on täydellinen sunnuntaisarja! Onneks mulla on vielä katsomatta niin paljon että en kaipaa vielä marraskuuta! :D

      Poista
  5. Mä oon niin kateellinen sulle siitä, että sulla on niin paljon ihania jaksoja vielä katsottavana! Mutta varo ettei sulle käy kuten mulle: http://www.lily.fi/blogit/kahvia-kiitos/gilmoren-tytot-ja-se-hailyva-raja-fanituksen-ja-hoyrahtamisen-valilla

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mää oon kateellinen kaikille ihmisille, jotka ei ole katsonet vielä GoT:ta, joten ymmärrän sua täysin! Pitää käydä lukee! :)

      Poista
  6. Sä olet niin minun kadonnut kaksoseni populaarikulttuurin saralla, arvaa vaan mitä aloin eilen katsoa. Jotenkin silloin aikanaan kun tämä sunnuntaisarjana tuli telkkarista oli lähetysaika niin onneton ettei se ikinä istunut aikatauluihin. Näin jaksoja sieltä täältä ja nyt sitten Netflixavusteisesti pistin sarjan pyörimään.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mihin aikaan se mahto tulla? Sen täytyy olla se, etten koskaan törmännyt sarjaan! Plus se, että olin aina sunnuntaisin usein töissä! Netflix on kyl mun <3

      Poista
  7. Ihana nuoruuden sarja, johon voi aina palata kun maailma ahdistaa! Meillä mies inhoaa sarjaa. Kuulemma musiikki jo tuo mieleen ahdistavat sunnuntait. Hah!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. VOI EI, voin niin kuvitella sun miehen tuskan! Muakin ahisti aina sununtait, varsinkin silloin vielä, kun mulla ei ollut aina maanantait vapaat, mut siis joo. Mua ahistaa kans tommoset just!

      Poista
  8. Ihan sarja!!! Mun piti joskus kerätä kaikki dvd-boksitkin että sai sitten tuijotella niitä monta jaksoo putkeen. Vaikka ne oli jo telkkarista katottu pariin kertaan. Mutta se oli aikaan ennen lapsia. Haaveilen että joskus olis aikaa kattoo sarja uudestaan. Ja se äiti oli muuten ihan huippu! :)

    VastaaPoista
  9. Huippu sarja! On tullut katsottua moneen kertaan. Viimeksi tytön vauva aikana imettäessä :) A-M

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo, tällaiset sarjat on parhaita imetysrumbaan! Itse katsoin silloin kaikki Downton Abbeyt! Aah, tuli ikävä sitäkin sarjaa taas!

      Poista
  10. Itsehän olen katsonut ala-asteelta lähtien Gilmoren tyttöjä; ensimmäisestä Suomen esityksestä lähtien. Katsoin tvstä kaikki jaksot ja muistan kun viimeinen jakso esitettiin 2007. Ostin myös DVD-boxit sitä mukaan kuin ne ilmestyivät kauppoihin. Voin sanoa, että jokainen jakso on katsottu todella monta kertaa. Sarjaan ei kyllästy vaan sitä voi katsoa uudestaan ja uudestaan. (suosikkijaksot on tullut katsottua varmasti parikymmentä kertaa varmaan useamminkin.) Joten todella ihanaa, kun viimein yhdeksän vuoden jälkeen marraskuussa tulee uusia jaksoja!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo, on kyllä kiva, että saa jatkoa! Pari muutakin on tehnyt ton saman jatkotempauksen vuosien jälkeen (esim. Twin Peaks, JEEE) ja se on kyllä huippua!

      Poista
  11. No perhana. Oon ihmetellyt sarjaan liittyvää höyrähtämistä, kun itellä ei ole mitään tietoa koko skenestä. Ja nyt sieki! Tuo äititytärkuvio yllätti. Ei kai se auta ku laittaa Netflix surraamaan. :D

    - Paula

    VastaaPoista
  12. Joo, tää kyllä jättää mahtavaan koukkuun, paranee vaan kausi kaudelta! Kuten usein sarjoissa, eka kausi on vähän sellasta harjoittelua tokaa kautta varten, johon voidaan sitten poimia ne parhaat puolet ja alkaa jalostaa niitä :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ja ainii, tää oli mulle se sarja jota katoin ekan raskauden ekan kolmanneksen kun en jaksanu liikahtaakaan enää toisen jälkeen :D

      Poista
  13. Siis Gilmoren tyttöjen takia melkein viivästyi mun gradukin. Tai siis viivästyi. Mutta hei kumman nyt valitset mieluummin: viis jaksoa GG:ta putkeen vai jotain tieteellistä horinaa?

    VastaaPoista

Hae