hyvinvointi
kampanja
Pohdintaa
sisältöyhteistyö
vanhemmuus
äitiys
Malttamattomalle nopea hoito – myös etänä
5.3.2017 17.30
KAUPALLINEN YHTEISTYÖ. Mehiläinen ja Suomen Blogimedia.
Meillä näyttäisi olevan aika selvä, vaikkakin suunnittelmaton kaava lääkärikäyntien suhteen: Akuutit, kuten onnettomuudet suoraan päivystykseen, kun taas ei niin selkeät ja hätäiset, mutta kuitenkin kysymyksiä herättävät yksityiselle.
Yksityiselle on helppo mennä, kun vaiva ei ole niin akuutti, että lähtisi suin päin kunnalliseen päivystykseen, eli mihin pääsee kiireellisen asian vuoksi heti sisälle. Esimerkkinä esikoisemme taaperoajan pähkinäepisodi, jossa lapsi veti pähkinät henkeen ja jouduimme ihan vallan nappaamaan lapsen ylösalaisin ja napauttamaan selkään muutaman kerran, jotta henki alkoi taas kulkea.
Pähkinämurut saatiin ulos ja lapsi sai hengitettyä, mutta lapsi piti vielä tähystää ja tarkastaa, ettei keuhkoihin ole päässyt pähkinän jäämiä. Sitä varten saimme vain kävellä suoraan päivystykseen ja siitä osastolle, jossa tähystys hoidettiin.
Vähemmän akuuteista esimerkkinä lasten ja meidän aikuisten tavalliset kuumeet ja tulehdukset. Sellaiset asiat, mitkä haluaa hoitaa ja mihin haluaa helpotusta, muttei millään jaksa odottaa missään, tai ottaa edes sitä riskiä, että joutuisi.
Varsinkin vauva-aikana minulle on ollut tärkeää päästä selvittämään vauvan vointi nopeasti ja ns. matalalla kynnyksellä. Tarkoitan, sillä lailla vaikkei olisi ihan varma, onko tämä nyt aivan lääkäriajan vaativa asia "etten mää vaa ny kuormita ketään liikaa". Vauvan kanssa pääsee julkisellekin pian, mutta niissä viikonloppuillan panikoinneissa on ollut vaan helppoa soittaa ja saada se aika heti.
Kerran kävi niin, että kun varmuuden vuoksi lähdin viemään vauvaa Mehiläiseen, meidät lähetettiin tutkimusten jälkeen Tyksiin hoitoon, sillä vauvan kuumeen aiheuttamat oireet vaativat pitkäjänteisempää tarkkailua. Hengitysrytmi oli niin tiheä, eikä Ventoline-hengittelyt vatsaanotolla helpottaneet odotetusti.
Tuolloin epävarmuuksissani päätetty äkkilähtö tutkittavaksi todella kannatti: Lääkäri huomasi liian tiheän hengitysrytmin, mitä minä en ollut osannut edes ajatella.
Sittemmin olen osannut, ja ajattelun lisäksi osannut myös reagoida sen tarvitsemalla tavalla.
Yksi mieleenpainuvin muistomme Mehiläisestä on esikoisemme ensimmäinen joulu. Koko perhe kuumeessa, lapsi ja minä korvatulehduksessa ja minä lisäksi keuhkokuumeessa ja silmätulehduksessa. Ai niin ja iskipä myös kynsivallintulehdus siinä kaiken maailman tulehdusten ohessa! Lopulta allerginen reaktio keuhkokuumeantibioottiin kruunasi homman. En ole eläissäni ollut yhtä kipeä – edes yhteensä.
Silloin rampattiin niin jouluaattona, uudenvuodenaattona kuin välipäivinäkin hakemassa milloin mitäkin apua kaikkiin, vuorotellen ja päällekkäin ilmentyneille taudeille, tulehduksille ja reaktioille Mehiläisestä. Silloin ei tehnyt mieli lähteä kotoa odottelemaan mihinkään, vaan mennä tarkoin sovituksi ajaksi autolla paikasta A, paikkaan B ja saada heti apu.
Kun paleltaa, yskittää, ei kuule kunnolla tulehtuneilla korvilla ja itkettää pilalle mennyt joulu, sellaisen täsmämatkan kestää juuri ja juuri tehdä. Epätietoinen odottelu, onko vaivamme tarpeeksi kiireellinen viemään lääkärin oikeasti todella kallisarvoista aikaa päivystyksessä, ja missä järjestyksessä, ei siinä kunnossa tuntunut... noh, houkuttelevalta. Maksoin, että oli, joten sain mennä. Noin kovin karkeasti sanottuna.
Ja maksamisella tarkoitan tietysti niitä lasten vakuutuksia, joista on ennenkin ollut täällä juttua. Melko etuoikeuttettuahan se on, että voi niitä vakuutuksia edes ottaa. Mitkä yllätyksekseni maksoivat itsensä tosin takaisin esikoisen kanssa jopa kunnallisella puolella, kun tarpeeksi oli vaivoja. (Jutun lopussa linkki siihen keskusteluun.)
Vaikka se joulu oli kamalin ikinä, muistan, kuinka Mehiläinen alkoi tuntua jo kovin kotoisalta. Äkkiä se varmaan tuntuukin, kun viikon sisään neljättä kertaa käy itkemässä milloin omaa ja milloin lapsen vointia lääkärille. Turvasatama kuulostaa hieman dramatisoidulta, mutta siltä se hitto vie juuri silloin tuntui.
Paikka, johon saattoi mennä huolen kuin huolen kanssa hyvällä omallatunnolla ja jossa annetaan tilanteeseen sopivaa apua.
Ja leikkipaikasta tietysti näääääin iso plussa.
Nykyään Mehiläinen tarjoaa myös digipalveluita. Tietyt tapaukset eivät vaadi lääkärin livekohtaamista (niinku IRL, kuten nuorisolaiset sanovat), jolloin asian voi oikeasti hoitaa kotisohvalta – ilman edes sitä paikasta A, paikkaan B -siirtymistä.
Digiklinikka on myös tavallista vastaanottokäyntiä edullisempi. Siellä hoituu lievien sairauksien hoidot. Lievällä tarkoitetaan tilannetta, jossa yleisvointi on hyvä ja oireiden kesto muutamia päiviä. Digiklinikalla voi lähettää lääkärille tai hoitajalle kysymyksiä sekä tarvittaessa kuvia. Vastauksen saa tunnissa, mikä on aika ihana kuulla: Jopa keskellä yötä jokin lapsen voinnissa arvelluttava asia voi saada ratkaisun.
Lääkäri vastaa joka päivä klo 7-23 ja hoitaja yöaikaan klo 23-7. Täältä voit lukea lisää tietoa digiklinikasta.
Lue myös:
Onneks on vakuutus?
0 comments