Kadottakaa vaikka sielunne, mutta älkää ikinä milloinkaan aktivointikoodianne

8.8.2018

No niin! Oikein paljon tervetuloa digitaaliseen maailmaan! Nyt kun meillä on mukavasti nämä kaikki verkkoasiat ja ns. mobiilijuttuloiset...


No niin! Oikein paljon tervetuloa digitaaliseen maailmaan! Nyt kun meillä on mukavasti nämä kaikki verkkoasiat ja ns. mobiilijuttuloiset lähtenyt liikkeelle, voisimmekin sitten ottaa käyttöön tällaisen ns. sähköisen varmennushommelin. 


Juuh, ei tarvi sitten kuluttaa sitä kallisarvoista aikaa siellä konttorissa ramppaamiseen ja mummojen kanssa jonotteluun – eikä me nyt totta puhuaksemme pahaksemme panna henkilöstösäästöistäkään.

Nyt on kuulkaa meiltä saatavilla – ollut jo jonkin aikaa, vaikken nyt haluakaan rehvasella – mobiilipankki puhelimeen ja oho: sähköinen tunnuslukusovellus! Tämän täytyy olla kätevin keksintö sitten pyörän, mikä edes voisi mennä pieleen?

Kuulimmeko jonkun sanovan "uusi puhelin"? Ei muka pääse käyttämään uudella puhelimellaan joku mobiilipankkia, vaikka edellisessä puhelimessa oli käytössä? Mitä kummaa – tässä modernissa, digitaalisessa ajassa, jossa paperlappuset ovat vain historiaa ja kaikki käy kätevästi internetissä!

Juu ei, pikkurouva, hommanhan nimi on niin, että Teillä tulisi olla se aktivointikoodi saadaksenne uudella puhelimellanne käyttöön mobiilipankin. Siihenhän tarvitsette sitä eri kätevää tunnuslukusovellusta – jonka avulla muuten voit "luopua paperisesta tunnuslukukortista ja tunnuslukujen yliviivaamisista", kuten meillä päin on tavattu aina sanoa. 

Mitä, eikö teillä ole sitä paperia enää tallella? No mitä ihmettä se tämä tällainen peli oikein on? Oletteko Te aivan hullu? No, ei hätää, voitte tilata sen ihan siitä sovelluksesta ja me lähetämme sen esimerkiksi sinne verkkopankkinne postilaatikkoon.

Hahaha, olinpas taas aivan höperö! Ettehän Te pääse sinne, kun siihen tarvitaan se tunnuslukusovellus, jota ette voi ottaa uudelle puhelimellenne käyttöön ilman aktivointikoodia

No miten olisi, jos kysyisitte apua sieltä internetistä? Niin niin, se käy kuulkaa kätevästi, kun vain kirjaudutte verkkopankkiin ja painatte sieltä ylhäältä oikealta "ota yhteyttä" ja menette chat-kohtaan ja sitten vain nopeasti tunnistaudutte tunnuslukusovelluksella ja... 

Aivan.

Oletteko muuten yrittäneet soittaa meille? Asiointi puhelimessa käy helpoiten, kun tunnistaudut ensin syöttämällä käyttäjätunnuksesi ja sitten varmentamalla itsesti tunnuslukusovelluksella. Tämän me muuten toistamme sinulle puhelimessa noin kahden minuutin ajan, minkä jälkeen kerromme, että vitsi vitsi, voimme me jutella sinulle ilman tunnistautumistakin – painat vain ruutua! 

Noin! Nyt olet päässyt juttelemaan ihmiselle. Siinä on sitä jotain. 

Elikkäs, älä hermoile. Sattuuko sinulla olemaan minkään muun pankin tunnuslukuja? Ai ei. Ok, no voimme kyllä antaa sinulle uuden aktivointikoodin, mutta siihen tarvittavan PIN-koodin laitamme kyllä postitse. Paperilla. Menee muutama pankkipäivä.

Tai sitten voit tosiaan tulla tänne konttoriin, niin saat sen sitten täältä. 

Juuh, onhan se vähän höpsis pöpsis kaiken maailman internetjuttuja ja mobiilisovelluksia. Eiköhän hoideta tämä ihan kasvotusten, kuten vanhaan hyvään aikaan.

...

Joo, nii puhelimen vaihto. Älkää missään nimessä koskaan, ikinä, kadottako aktivointikoodia tai elämästänne tulee helvettiä. 

Opetelkaa se ulkoa, maalatkaa se seinällenne, tatuoikaa se ihoonne. Hävittäkää vaikka vihkisormuksenne, kotiavaimenne ja esikoislapsenne, mutta älkää aktivointikoodianne


Kirjoittaja on kirjoittanut tämän nälkäisenä, sillä ei saanut menemään ruokatilaustaan mobiilisti läpi, koska ei voinut maksaa verkkopankissa. 

You Might Also Like

2 comments

  1. Mulle kävi ihan samalla tavalla. Voit että meinasi mennä hermot. Kävin vieläpä konttorissa ruokiksella jonottamassa puoli tuntia ja lähdin tyhjin käsin pois, kun jono ei ollut hievahtanutkaan.

    VastaaPoista

Hae