Hik ja naps!

24.11.2014

Mun mahassa on nykyään hikka. Päivittäin ja useasti. Se tuntuu hassulta ja kivalta. Välillä kyllä myös vähän tukalalta, jos vaikka on juuri ...

Mun mahassa on nykyään hikka. Päivittäin ja useasti. Se tuntuu hassulta ja kivalta. Välillä kyllä myös vähän tukalalta, jos vaikka on juuri syönyt oman mahansa täyteen ja on ähky ja ehkä pissahätäkin siinä sitten. Hikka tuntuu navassa, ylävatsalla ja joskus mun pepussa. Kyllä, luitte oikein – pepussa.

No hikka on hikka, ja ehkä kaikki odottaneet äidit ovat tunteneet sikiön hikan mahassansa. Semmonen hassu, tasainen sykähdys-nytkähdys se on.


Mutta sitten on yksi toinen juttu. Se on alkanut tässä raskaudessa lähes samoilla viikoilla kun vauvan hikkakin, eli siinä viikoilla 32, muistaakseni. Nimittäin mahan napsuminen. Se on sellainen omituinen naksahdus tai napsahdus, mikä kuulostaa vähän samalta kuin purkkapallon poksahdus. Yleensä se kuuluu ja tuntuu vauvan liikkeen kera. 

Muistan jo ensiraskaudessani googletelleeni asiaa, mutta tuolloin yhtä tuloksetta, kuin tänäänkin. 

Jostain lähteessä sanotaan sen johtuvan kalvojen napsumisesta vauvan liikkuessa tai napsuttaessa niitä (?), mutta en löydä mitään kunnon tietoa asiasta. Ellei sitten keskustelupalstoja voi laskea kunnon lähteeksi. Viime raskaudessa yritin kysellä asiaa ihan vallan lääkäriltäkin, mutta ei se osannut vastata mistä se johtuu. Ei ollut kuullutkaan. Höh.


No mutta sen tiedän, että viime raskaudessa synnytys alkoi sillä, että olin juuri alkamassa keittää kahvia aamupalaa varten, kun yhtäkkiä napsahti – mahassa, ei mun päässä – ja lapsivesi meni. Tai siis tuli. Housuun. Sitten menikin kymmenen minuuttia, eli juuri sen ajan mitä ehdin soittaa sairaalaan ja miehelleni töihin, ja niin alkoi säännölliset supistukset. Tunnin päästä olimme sairaalassa ja siitä parin tunnin päästä nykyinen taapero, silloinen vauva oli sylissämme.

Että mistä ikinä se napsuminen johtuukaan, niin nyt, toisin kuin ekassa raskaudessa, se napsuminen vähän jännittää. Että mikä niistä napsahduksista on se kerta, kun kalvot menee ja lapsivesi tulee. Ja sitten syntyy vauva.

Onko kellään muulla napsunut? – Muukin kuin suu, ehheh.

You Might Also Like

27 comments

  1. Mulla napsui kanssa. Ensimmäisellä kerralla olin varma että se oli jotain kamalaa, mutta sitten kun niitä napsunoita alkoi tulla enemmänkin niin päättelin että se on normaalia. Mutta kyllä joka kerta kun napsahti niin pidätin silti hetken hengitystä kun luin että vedet voi mennä napsahtamalla. :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No niin just! Että koska se naps sitten meinaa sitä vesien menoa. Alkoko sulla muuten synnytys vesien menolla vai muutoin?

      Poista
    2. Loppujen lopuks jouduttiin puhkomaan kalvot että ihan turhaa olin niitä napsunoita jännittäny. :D kunhan vaa pelotteli niillä. Pysy ainakin valppaana!

      Poista
  2. Vau miten kaunis vauvavatsa! :) Saako tässä kysyä, millon sun LA on?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos paljon! Aika iso möhis se on, mut siinä se pönöttää :) Mulla on laskettu aika vuoden viimeinen päivä, eli 31.12. Jännäksi siis menee, mille vuodelle tulee!

      Poista
    2. Haha niimpä, siitä tulee joko ikäluokkansa vanhin tai juniori! Tsemppiä sulle loppuraskauteen :)

      Poista
  3. Hei mulla napsui myös, ja mulla on siihen teoria! :D Sille on kyllä muut nauraneet, mutta itse uskon siihen vakaasti. ;) Mulla on molemmissa raskauksissa napsunut. Vauvan ollessa kiinnittyneenä napse kuului (juurikin vauvan liikahdellessa) aina samalta puolelta alavatsaa, tosin vauvoilla keskenään eri puolilta. Kun vauvat sitten syntyivät, molemmilla paukkui välillä kainaloista nostettaessa juuri sen puolen olkanivel, kuin mahassakin oli paukkunut. ;)

    No, enpä tiedä. Kerro sitten, kun vauva on syntynyt, saanko vahvistusta teorialleni. ;)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Nojoo, oon muuten kuullut tai lukenut tuosta niveljutusta myös! Voisko se sitten olla sitä? Kun siihen ääneen liitty kuitenkin se liikekin. Noh, mäpä katon synnytyksen jälkeen, että tukeeko mun kokemus sun teoriaa ;)

      Poista
    2. Mulla ei ole ollut napsuvia vauvoja (paitsi ekasta vesien poksahdus, kaksi seuraavaa tulivatkin samalla kertaa vesien kanssa) mutta samaa olen kuullut että yleensä ääni olisi lähtöisin vauvan nivelistä.

      Poista
    3. Omallani napsui masussa ja syntymän jälkeen napsui olkanivel. Pidän tuota Heidi Piin teoriaa siksi aika hyvänä! Tosi ihme kun ei löydy "virallista" tietoa!

      -Kaislakerttu

      Poista
    4. Meidän esikoisella taas ei ole naksunut nivelet, ainakaan mitenkään että olisin merkille pannut, vaikka mahassa napsuikin. Tää on kyllä jännä homma, ja on tosiaan ihme, ettei mitään kunnon tietoa asiasta löydy. Näin tänään taas alan lekuria – olisi pitänyt muistaa kysyä siltäkin! :D

      Poista
  4. Hikka pyllyssä on kyllä.............. jännä. :) En muista napsumista, mutta poksahdukseen heräsin yöllä ja sinkosin salamana ylös ja nappasin viereisestä vessasta pyyhkeen, vedethän siinä meni.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Haha, niin on! Mulla kuului ihan samanmoinen ääni niistä mysteerinapsumisista, kuin sitten siitä vesien menosta. Naps ja oho! :D

      Poista
  5. Onpa jännä juttu tuo napsuminen, mulla ei oo ollut sellaista kummassakaan raskaudessa. Sinänsä voisi liittyäkin kalvoihin, että mulla on molemmissa synnytyksissä puhkaistu kalvot vasta sairaalassa kun eivät ole itsekseen menneet...
    Ihania masukuvia!
    P.S. Tunnen tosi monta ihmistä jotka ovat syntyneet uudenvuodenpäivänä, vaikka voisi kuvitella että se olisi jotenkin harvinainen päivämäärä. Ehkä vauvat tykkäävät aloittaa ihan puhtaalta pöydältä? ;) Oli miten oli, tsemppiä viime metreille!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos!
      Olisi kyllä tosi mielenkiintoista tietää, mistä se napsuminen oikeasti johtuu. Vaikka ei sillä väliä oo, mutta silti! :)
      Meillä onkin jännät paikat kummalle vuodelle tämä tyyppi päättää syntyä!

      Poista
  6. Mun vauva napsui vatsassa myös! Minusta se kuulosti siltä kuin avais nepparin. Parhaimmillaan napsui joku 10-15 krt päivässä. Ääni kuului ihan ulkopuolelle asti, niin että mieskin kuuli sen :D Neuvolassa terkkari kävi erikseen tarkistamassa joltain vanhemmalta lääkäriltä, että ei pitäisi olla mitään haitallista (terkkarin kohdalle ei ollut koskaan tullut napsujia, mutta lääkärille oli).

    Vauvan isän nivelet napsuu hulluna, joten jo raskausaikana mietin että on varmaan geenit tositoimissa. Teoria vahvistui syntymän jälkeen, kun tuttu ääni kuului silloin tällöin nostellessa tms. mut napsuntaa on nyt paljon paljon vähemmän. Toisaalta nyt vauvan ei tartte enää punkea itseään eri asentoihin nivelet natisten kun lääniä on ympärillä enemmän :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo, no neppari vois kans kuvata hyvin ääntä! Ja siis joo, todellakin – meillä kuuluu napsahdus joskus ihan eri huoneeseen saakka, jos ei ole muuta meteliä! Miehen kanssa ollan naureskeltu sille. :)

      Poista
  7. Iiiiiiiiiiihana maha!!!!!!!!!!! <3

    Mahoista puheenollen, mä kaipaan mun raskausvatsaa, kun kaikki vaatteet näytti hyvältä päällä. Nyt 5 kk synnytyksen jälkeen on sellanen epämääräinen pömppis vaan, täytyis varmaan hankkii jotku kureliivit. Ostin apteekista sellasen Nexcaren vyön, mut se meni jo parin päivän käytön jälkeen inhottavasti rullalle. Että sillee. Pitäis vaan olla jatkuvasti raskaana :P

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiiiiiitos! <3 Iso möhis on ;) Mä niin tiedän tuon tunteen. Mä olen käyttänyt molemmissa raskauksissa ihonmyötäisempiä vaatteita, kuin muuten käyttäisin. On ihanaa, kun se maha saa olla siinä, kuin se että sitä pitää piilotella! Mä olen myös käyttänyt jotain semmosia housuliivejä(?) vai mitä ne nyt on...

      Poista
  8. Löysin vasta tänne, jäänpä seurailemaan kun näyttäis LA olevan niin lähellä omaani(25.12.)!

    Ja mullakin napsuu! Koitin googlailla mutta tosi vähän tietoa löytyy, veikkaukset oli noi sikiökalvot tai vauvan nivelet. Viime raskaudessa ei napsumista ollut ja epäilinkin pikkasen mielenterveyttäni aluksi. Saa nähdä tuleeko napsuva vauva! Olen käsittänyt, että vesienmenonapsaus olis paljon äänekkäämpi, niin en ole osannut pelätä sitä, pitäiskö? :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ooh, kiva kun löysit ja vielä kivempaa kun jäät seurailemaan! Ja että napsuukin vielä! :D Mulla tuli ihan samanlainen ääni lapsivesien menosta kuin siitä muusta napsumisesta. En toki halua pelotella, mutta meitsillä meni niin! Haha!

      Poista
  9. Minullakin napsui kummassakin raskaudessa ja hikkaa oli paljon. Minulle sanottiin että napsuminen johtuu siitä kun vauva potkii nii sikiökalvon mennessä takaisin "paikoilleen" kuuluu napsahdus.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo, se voi olla just jotakin semmosta. Kävisi järkeen sekin, koska juuri silloin kun vedet meni, niin mulla kuului ihan vastaava ääni mahasta.

      Poista
  10. Mullakin maha napsui ekassa raskaudessa ihan loppumetreillä. Luulin jo tulleeni hulluksi mutta kätilöystäväni rauhoitteli sen olevan normijuttuja. Jotakin vauvan liikkeeseen ja kalvojen paukkumiseen liittyvää.



    http://kahdenviivankansalainen.blogspot.fi/2011/08/naks.html

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niinpä! Se on kyllä hauska ääni. Eka ei tiedä mistä se oikein tulee, kunnes paikallistaa sen mahaan. Sitten tosiaan meillä mieskin alkoi kuulla sen napsumisen! :)

      Poista
    2. Ja siis luin ton sun jutun juuri! Vähänkö ärsyttävää, että on laitettu äidin korvienvälin piikkiin. Urpo lekuri. Ja jos lukee vaikka niitä keskustelupalstoja ja vaikka nyt tämänkin jutun kommentteja, niin aikamoinen yhteensattuma sitten meillä "omiaan kuulevilla" äideillä. Niin ja tietty niillä puolisoilla, jotka myös kuulevat sen! Pöh.

      Poista

Hae