Kun se oikea sattuu kohdalle

18.12.2016

Ha-haa! Löysinpäs! Olen vuosia yrittänyt tehdä täsmäiskuja Taideakatemian joulumyyjäisiin jokin isohko taidekappale mielessäni. Ihan valm...

Ha-haa! Löysinpäs!

Olen vuosia yrittänyt tehdä täsmäiskuja Taideakatemian joulumyyjäisiin jokin isohko taidekappale mielessäni. Ihan valmiina ostamaan jonkin teoksen, kunhan se osuu kohdalle.

Haaveena on ollut löytää meille juuri sopiva taulu olohuoneeseen. Mitään tiettyä ajatusta teoksesta ei ole ollut. Vain se, että se on se oikea.

Viikko sitten kiersimme perheen kanssa kaikki mahdolliset designmyyjäiset Turussa. Kierroksen päätteeksi piipahdin perinteisesti Taideakatemialle. Vaikka aina ihan ostomielellä sinne astelen, olin jo hieman valmistautunut siihen, että tänäkin vuonna poistun tyhjin käsin.

Ja sitten, kuin kohtalon saattelemana katseemme kohtasivat. Tai no siis minun katseeni kohtasi.

TADAA!


Katselin taulua noin 30 sekuntia ja juoksin tiskille. Koin niin valtavan ahaa-elämyksen, että pelkäsin kai, että siinä tyhjässä huoneessa joku muu ehtii ostaa sen minua ennen. Varasin äkkiä työn ja riensin pankkiautomaatille.

Tämä se on.

Työllä ei ole nimeä, ellei hintalapussa ollutta "sekatekniikkaa" lasketa. Se on Elina Hämäläisen työ, enkä tiedä siitä mitään.

Vaan tiedättekö, se ei haittaa yhtään. Rakastan sitä.

Rakastan sen hahmoja, sen ohuella tussilla piirrettyjä yksityiskohtia ja sen kaikkea.

Työssä on myös palanen paperia teipattuna, jossa on kirjoitettuna päiväkirjamainen ote tekstiä. Olen lukenut sen monta kertaa ja miettinyt sen tunnelmaa.

Työssä on paljon katseltavaa. Aina kun silmäni osuvat siihen, jään katsomaan sitä. En osaa selittää, jotenkin se vain on... se oikea.


Olin jo järjestämässä suurta julkistustilaisuutta ihan muina Asikaisina, mutta en malttanut. Heti kun kehystyksestä tuli viesti, että työ on nyt valmis, kiirehdin hakemaan taulun ja nakuttelin heti seinälle. En tiedä tuleeko se jäämään juuri tuohon, tuon toisen taulun kaveriksi, mutta ehdottomasti tuolle seinälle se jää. Siitä se näkyy melkein kaikkialle.

Tämä oli minun joululahjani itselleni! Muita ei tarvita!

Paitsi tietysti muilta. Löl.


You Might Also Like

13 comments

  1. Aivan uskomattoman upea teos! Oon kade!!

    VastaaPoista
  2. Minusta se on pelottava. Kuten on vuosilukukin.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Minustakin, synkkä ja pelottava..
      Ihanaa kuitenkin että "se on just se oikea". Sitä minäkin etsin. :)

      Poista
  3. HIANO! Kylä ny jokku kekkeruusit ois kohrallaa!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Täytyy kyl järkätä! Jokku iha pienet vaa... Saiskohan jotain sponsseja? Juhlatilakin ehkä? :D

      Poista
  4. Oooh, miten IHANA! Olisin itsekin ostanut. Heti paikalla.

    VastaaPoista
  5. Oi, onpa hieno ja kiinnostava! Itsekin saisin varmasti aikaa kulumaan tuota tutkimalla. Kaverukset näyttivät ensivilkaisulla batmanin pingviiniltä ja jokerilta. 😉 Eivät sitten toisella vilkaisulla enää niinkään. Jännittävät hahmot, erikoiset värit ja viivat ja monella tapaa kiinnostava kuva. Se tekstin pätkä kiinnostaisi myös! 😉

    Mulla on myös ollut pari vuotta silmät auki "sen oikean" taiteenkappaleen suhteen. Vielä ei oo löytynyt, mutta tuollaista tunnetta aion yhä jäädä odottamaan. 😊

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Haha, joo, niin muuten näyttää! Mäkin ihastuin just siihen, että on katseltavaa. Pohdittavaa. EI mikään perus järvimaisemataulu! :D Voin sulle laitella sen tekstinpätkän! Se on mielenkiintoinen.

      Poista
  6. Hurja! Tuo pienempi hahmo kyllä näyttää erehdyttävästi Michael Monroelta. :) Isompi hahmo on mustakin vähän pelottava. Mutta kun taide kolahtaa noin, niin hankittava se on. Mä ihastuin monta vuotta sitten yhden gallerian ikkunassa olevaan tauluun, mutta silloin mulla ei ollut varaa ostaa sitä. Nyt taulu ei tietenkään enää ole galleriassa, ja harmittaa!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hahaha! Joo, nyt kun sanoit! :D On se vähän sellainen mystinen joo. Mulle se ei näyttäydy pelottavana, mutta sellaisena mystisenä. Jännittävänä. Taiteessa just se on hienoa, että se vaikuttaa kaikkiin eri tavoin ja kaiken voi tulkita miten vain.

      Voi hitto, harmillista! Toivottavasti löytäisit vielä kuitenkin sen oikean!

      Poista

Hae